Všetko, čo by ste ako začiatočník mali vedieť o kľúčových slovách
Hneď na začiatok musím povedať, že tento článok je určený pre začiatočníkov. Tých, ktorí sa s využitím kľúčových slov zatiaľ zoznamujú. Článok obsahuje všetky základné a podstatné informácie o kľúčových slovách, ich využívaní a nástrojoch na hľadanie vhodných kľúčových slov pre vašu webovú stránku.
Čo je kľúčové slovo
Ako z názvu vyplýva, takéto slovo v sebe skrýva kľúč. Kľúč k vašej webovej stránke. Kľúčové slová slúžia na zrýchlené definovanie obsahu vašej stránky. Dokážu teda charakterizovať, čo je podstata vášho biznisu.
Kľúčové slová hrajú veľkú rolu hlavne pre internetové vyhľadávače, ktoré dokážu hľadaný výraz spojiť s výsledkom vyhľadávania. Funguje to jednoducho, napríklad, do Google zadáte slová ako „predaj čerstvého ovocia Bratislava“, ten zobrazí stránky, ktoré tento výraz obsahujú. Ak nemáte webovú stránku optimalizovanú na dané, vami zvolené výrazy pre vyhľadávače, tak zostanete neviditeľní.
Umiestnenie kľúčových slov
Šikovní ľudia, tak ako iné veci, tak aj kľúčové slová, začali zneužívať a to optimalizáciou na kľúčové slová, ktoré neboli relevantné k daným webovým stránkam a ich obsahu. Dnes je preto umiestnenie kľúčových slov dôležitejšie ako ich množstvo.
Kľúčové slová používajte hlavne v nadpisoch a podnadpisoch webovej stránky. Má to omnoho väčší význam ako umiestniť kľúčové slová do textu na stránke. Treba však myslieť na to, že Google hľadá významy slov a nie len kľúčové slová. Zjednodušene sa dá povedať, že Google hľadá informácie, čiže neloví len bezducho kľúčové slová. Google si tak vytvorí záver, čo ľudom na stránke ponúkate, o čom je váš biznis.
Kde hľadať inšpiráciu?
1. Sedliacky rozum
Na začiatku by bolo dobré spoľahnúť sa na seba samého a svoj rozum. Vžite sa do pocitov svojich zákazníkov a rozmýšľate ako oni. Aké slová by ste používali na ich mieste? Ako by ste hľadali vašu službu?
2. Našepkávač Google
Inšpirujte sa Googlom. Ten poskytuje niekoľko potenciálnych hľadaných výrazov, ktoré súvisia s vašim hľadaním a ľudia ich často taktiež vyhľadávajú.
3. Plánovač kľúčových slov od Google
Tento plánovač je skvelý pre každého, kto s kľúčovými slovami začína. Poskytne vám mnoho návrhov na kľúčové slová k výrazu, ktorý zadáte. V platenej verzii, je o niečo presnejší v objeme vyhľadávania kľúčových slov. Na českom trhu odporúčam používať Collabim.
4. Long tailové kľúčové slová
Sú špecifické kľúčové slová, obsahujúce viacero slov. Dnes sú práve long tailové frázy najväčším bohatstvom pre webové stránky. Dokážu priniesť až 80 % návštevníkov. Ich cielenie je dobré hlavne na onpage optimalizáciu. Všeobecné kľúčové slová majú prirodzene väčší objem vyhľadávania ale zároveň je na ne sa ťažké umiestniť a zviditeľniť v rámci internetových vyhľadávačov.
Treba si uvedomiť ešte jednu výhodu long tailov a tou je, že čím konkrétnejšie slovíčka hľadajú ľudia, tým jasnejšiu predstavu majú o tom, čo chcú. Takže cesta ku konečnému nákupu je omnoho kratšia. Ak existuje kľúčové slovo, ktoré spĺňa všetky vaše kritériá, ale má nízky objem vyhľadávania, neignorujte ho. Ak naň necieli vaša konkurencia, máte vyhraté.
5. Konkurencia
Vaša konkurencia nie je len protivník, nad ktorým chcete vyhrať, ale aj skvelý nástroj na vašu inšpiráciu. Myslite však na to, aby ste si zachovali hranicu medzi inšpiráciou a kopírovaním jej činností.
6. Sociálne siete a diskusné fóra, poklad kľúčových slov
Sledujte svoju cieľovú skupinu na sociálnych sieťach alebo diskusných fórach. Všímajte si ako komunikujú, aké slová používajú a hlavne aké problémy riešia. Takto sa inšpirujete priamo od zdroju, pri vašich potenciálnych zákazníkoch.
7. Google Analytics
Pomocou Google Analtics na vašom webe, dokážete krásne vidieť, aké vyhľadávania zákazníci na vašom webe používajú. Pozor len na to, že vyhľadávanie na webe musíte mať v Analytics prístupné.
8. Search Console
Dokáže vám zistiť pomocou štatistík vyhľadávania, na aké výrazy sa vaša webová stránka najviac zobrazuje a na aké ľudia zároveň najviac klikajú.
Pozor na kvalitu kľúčových slov
Pri kľúčových slovách je však jeden háčik. Nástrojov na kľúčové slová je mnoho, čo je super. Ale na druhej strane vám tieto nástroje vypľujú obrovské množstvo kľúčových slov, ktoré by ste mohli použiť. V tomto prípade sa treba zamyslieť nad kvalitou daných kľúčových slov, práve pre váš web.
V prvom rade myslite hlavne na svojich zákazníkov. Ako budú oni pravdepodobne hľadať vaše služby či produkty? Myslite aj na to aké záľuby majú, kde nakupujú či aký jazyk používajú.
V druhom rade musíte zvážiť či a koľko ľudí skutočne dané výrazy vyhľadáva. Čím viac ľudí vyhľadáva dané kľúčové slovo, tým je to pre vás lepšie. Takto môžete zacieliť na širšie publikum ľudí. Vyššie spomínaný Plánovač kľúčových slov od Googlu vám ukáže približné mesačné objemy vyhľadávania daných kľúčových slov.
Vytvorte si zoznam kľúčových slov
Použite vyššie uvedené nástroje, venujte čas hľadaniu kľúčových slov a nakoniec vám to prinesie veľké výsledky. Vytvorte si zoznam kľúčových slov a zodpovedne pouvažujte nad ich najsprávnejším umiestnením na vašom webe. Viete tak s návštevnosťou webu urobiť zázraky.
Kde sa dá zoznam kľúčových slov využiť?
Kľúčové slová môžete použiť pri niekoľkých situáciách:
- Pri vytváraní štruktúry vašej webovej stránky a menu
- Optimalizovaní textov v obsahu vašej stránky
- Pri optimalizovaní vašich PPC kampaní
- Budovanie linkbuildingu vašej stránky
Správne kľúčové slová a vaša počiatočná investícia, vás zaiste dostane pred vašu konkurenciu. Táto výhoda bude mať dlhodobý účinok a najkrajšie na nej je, že je zadarmo.