Slovník

Slovníku pojmov z oblasti online marketingu, tvorby webov a dizajnu. Nájdete tu jasné vysvetlenia výrazov, ktoré vám pomôžu porozumieť tejto oblasti.

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1...9

A

Analýza konkurencie

Slúži na zbieranie dát konkurentov s cieľom identifikovať ich silné a slabé stránky. Porovnávajú sa rôzne metriky ako návštevnosť, dôveryhodnosť, počet kľúčových slov a odhaľujú sa príležitosti na zlepšenie.

B

Blog

Blog je typ webovej stránky, kde sa pravidelne publikuje obsah na internete. Patria tu napr.: články, návody alebo správy. Úlohou blogu je priniesť čo najkvalitnejšiu odpoveď na konkrétnu tému. Pričom obsahuje rôzne texty, obrázky, videá a často odkazuje na ďalšie stránky.

C

CMS (Content Management System)

CMS je skratka z angličtiny pre (Content Management System), znamená „Systém riadenia obsahu“. CMS je redakčný systém, ktorý umožňuje tvorbu a spravovanie online obsahu bez potreby znalosti programovania.

Cookies

Cookies sú malé súbory, ktoré webová stránka používa na ukladanie informácií o návštevníkoch. Informácie sa ukladajú priamo na používateľskom PC alebo mobile. Súbory môžu obsahovať napríklad prihlasovacie údaje, preferencie alebo sledovať aktivitu používateľa.

CTA

CTA (Call to Action) motivuje používateľa vykonať tzv. výzvu k akcii ako je nákup, rezervácia, kliknutie na tlačidlo. Pomáha nasmerovať používateľa tam kde to samého nemusí hneď napadnúť. Ide o základný prvok v marketingu a reklame, ktorý priamo ovplyvňuje mieru konverzie.

CTR

CTR je skratka z angličtiny pre (Click Trough Rate), znamená „Miera prekliknutia". CTR je základná metrika na zmeranie úspechu online kampane.

D

Digitálna agentúra

Digitálna agentúra je firma, ktorá pomáha klientovi splniť ciele v podnikaní. Klient zatiaľ čo podniká, tak špecialisti v danej oblasti pracujú na jeho projekte v online marketingu, grafiky, tvorbe webov alebo aplikácií.

DNS

DNS (Domain Name System) je systém, ktorý umožňuje používateľom prístup k webovým stránkam, prekladá ľahko zapamätateľné názvy domén (napr.:www.domena.sk) na IP adresy (napr.: 198.0.3.2). Vďaka tomu nemusíme si pamätať IP adresy webov.

Doména

Doména je unikátna adresa na internete, ktorá slúži na identifikáciu konkrétnej webovej stránky. Skladá sa z názvu domény (napr. „mojastranka“) a prípony (napr. „.sk“ alebo „.com“), ktoré spoločne tvoria kompletnú adresu webu, ako napríklad „mojastranka.sk“.

E

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

F

FAQ

Poskytuje odpovede na bežné otázky používateľov. Odpovede musia byť ľahké na porozumenie pre kohokoľvek. Zlepšujú používateľskú skúsenosť tým, že majú vopred zodpovedanú otázku.

G

GDPR

GDPR je skratka z angličtiny pre (General Data Protection Regulation), znamená „Všeobecné nariadenie na ochranu osobných údajov“. Je nariadenie Európskej únie, ktoré chráni osobné údaje občanov. Zaväzuje firmy získať súhlas na spracovanie údajov, chrániť ich bezpečnosť a umožňuje ľuďom mať kontrolu nad tým, ako sú ich údaje použité.

Google Ads

Google Ads je online reklama, ktorá umožňuje firmám a jednotlivcom zobrazovať svoje reklamy na stránkach Google, vrátane vyhľadávania, YouTube, Gmailu a na partnerských webových stránkach v Google Display sieti.

H

Homepage

Homepage v preklade znamená domovská / úvodná stránka, ktorá slúži ako hlavná stránka na webe v URL adrese. Každý prezentačný web a E-Shop ju používa. Služi ako rozstrel toho najlepšieho, čo ponúka web. Úlohou je dostať používateľa na ponuku služieb alebo produktov.

Hypertextový odkaz

Hypertextový odkaz alebo z angličtiny “anchor text” je ľahký na rozoznanie, aby používateľ klikol na podčiarknutý alebo zvýraznený hyperlink. Umožňuje prepojenie rôznych stránok, dokumentov alebo častí tej istej stránky. Je základným prvkom na internete.

I

Impresia

Impresia predstavuje potenciálne videnie, ktoré nastane, keď sa obsah, reklama alebo odkaz zobrazí na používateľskej obrazovke. Ide o jednu zo základných metrík používaných v digitálnom marketingu, ktorá však neznamená priamu akciu alebo interakciu zo strany používateľa.

J

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

K

Kľúčové slová

Kľúčové slová (z angličtiny "keywords") sú konkrétne slová alebo frázy, ktoré ľudia vyhľadávajú na informácie, produkty, služby alebo odpoveď na otázku na internete. Kľúčové slová využijete v rôznych odvetviach marketingu a celého obsahu pre SEO, PPC reklamy, YouTube, sociálne siete, Google mapy atď.

Konverzia

Konverzia nastane, keď návštevník webu splní akciu, ktorú sledujete. Môže to byť vyplnenie formulára, registrácia do newsletteru, nákup alebo interakcie s určitým obsahom na webstránke.

KPI

KPI je skratka z angličtiny pre (Key Performance Indicator), znamená „Kľúčový ukazovateľ výkonnosti“. Je metrika na sledovanie efektívnosti procesov, služieb alebo tímu. Slúži ako nástroj pre analýzu dát a flexibilne reagovať na prípadnú zmenu stratégie, aby splnili definované ciele.

L

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

M

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

N

Návštevnosť stránok

Získava sa počtom návštevníkov, ktorí prichádzajú na webovú stránku v určitom časovom období. Je jedným z najdôležitejších KPI na meranie úspešnosti webu z pohľadu SEO.

Newsletter

Newsletter je pravidelný e-mail, ktorý firmy posielajú svojim odberateľom (subscriberom) s cieľom informovať ich o aktuálne novinky, služby, produkty atď. Obsahuje prispôsobené záujmy a témy pre svoje publikum.

O

Ochrana osobných údajov

Ochrana osobných údajov zabezpečuje, aby vaše údaje boli v bezpečí a použité len na účely, s ktorými ste súhlasili. Pravidlá ako GDPR určujú, ako môžu firmy tieto údaje zbierať a používať, aby sa chránilo vaše súkromie.

On-Page SEO

On-Page SEO zahŕňa sériu úloh, ktoré zlepšujú viditeľnosť webovej stránky vo vyhľadávačoch. Cieľom je optimalizovať jednotlivé prvky na stránke tak, aby boli relevantné pre vyhľadávacie dopyty a poskytovali hodnotu používateľom aj vyhľadávačom.

P

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

Q

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

R

Recenzia

Recenzia je kritický a hodnotiaci text, ktorý analyzuje a posudzuje kvalitu alebo hodnotu konkrétneho objektu. Poskytuje svoj názor na určitý predmet.

S

SEO

SEO je skratka z angličtiny pre "Search Engine Optimization". SEO je proces optimalizácie webových stránok s cieľom zlepšiť ich viditeľnosť vo výsledkoch vyhľadávačov, ako je Google.

SEO audit

SEO audit je analýza webu, ktorá sleduje "best practices" so zameraním na SEO. Predstavuje pravdepodobnosť na úspešnosť vo vyhľadávaní. Kontroluje sa v ňom počet a závažnosť chýb. Nastaví priority a vyberá chyby s čo najväčšími viditeľnými zmenami.

SEO špecialista

SEO špecialista je odborník na optimalizáciu webových stránok s cieľom zvýšiť organickú návštevnosť a dosiahnuť lepšie obchodné výsledky – či už predaj produktov, služieb alebo získavanie kontaktov. V praxi najčastejšie optimalizuje pre Google, ale venuje sa aj ďalším vyhľadávačom.

SERP

SERP je skratka z angličtiny pre (Search Engine Results Page), znamená „Výsledky vyhľadávania". Keď používateľ zadá kľúčové slovo do prehliadača, zobrazia sa výsledky vyhľadávania. Prehliadač sa na základe vlastných algoritmov snaží prispôsobiť používateľovi a zobraziť najrelevantnejšie stránky pre dané kľúčové slovo.

SSL certifikát

SSL certifikát (Secure Sockets Layer) je digitálny certifikát. Autentifikuje identitu webovej stránky. Vytvára šifrované spojenie medzi webovou stránkou a prehliadačom, aby boli prenášané údaje v súkromí.

T

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

U

URL

Uniform Resource Locator (URL) doslovne znamená jedinečná zdrojová adresa. URL adresa je unikátna pre každu jednu webovú stránku, obrázok, dokument, email alebo dodatočný parameter. Pomocou URL adresy dokáže sa používateľ rýchlo orientovať na stránke kde sa aktuálne nachádza.

V

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

W

Web dizajn

Web dizajn alebo z angličtiny “web design” je proces, pri ktorom sa navrhuje vzhľad a štruktúra webovej stránky. Okrem dizajnovania je dôležité sa zamerať na používateľský zážitok, aby stránka dobre fungovala na rôznych zariadeniach.

Webflow

Webflow je no-code CMS platforma na vizuálnu tvorbu webstránok bez potreby programovania. Je vhodný pre väčšinu stránok. Využitie si nájde pre freelancerov a agentúry. Je to vizuálny editor, ktorý používa templaty, má škálovateľné funkcionality pri tvorbe webov na mieru.

Webhosting

Webhosting je služba, ktorá poskytuje priestor na serveri. Zabezpečuje fungovanie webovej stránky, permanentné pripojenie na internet.

Webová stránka

Webová stránka alebo z angličtiny “Web page” je hypertextový dokument pre World Wide Web (WWW), ktorý sa zobrazuje vo webovom prehliadači. Webstránka je napísaná v jazyku HTML a môže obsahovať text, grafiku, videá a hypertextové odkazy alebo súbory. Slúži na poskytovanie informácií alebo predaj produktov a služieb.

Webový prehliadač

Webový prehliadač je softvérová aplikácia, ktorá pomáha používateľom, nájsť odpoveď na otázky. Medzi najpopulárnejšie webové prehliadače patria Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Apple Safari a Opera.

Wix

Wix je CMS nástroj na tvorbu webových stránok, určený pre podnikateľov, freelancerov a malé firmy. Umožňuje vytvárať jednoduché weby bez technických zručností alebo programovania. Vďaka intuitívnemu editoru, širokej ponuke šablón a integrovaným nástrojom.

WordPress

WordPress je najpopulárnejší open-source CMS nástroj na administrovanie obsahu, ktorý je dostupný zadarmo. Umožňuje jednoducho vytvoriť a upraviť web bez potreby pokročilých technických znalostí, s tisíckami dostupných pluginov a tém.

WYSIWYG editor

WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor je nástroj, ktorý umožňuje formátovať obsah pre webové stránky. Má podobné funkcie ako úpravy textov vo Worde. Priamo na obrazovke vidíte ako bude konečný obsah vyzerať po zverejnení. Je jednoduchý na používanie bez nutnosti poznať HTML a CSS.

X

XML feed

XML feed je súbor na prenos dát medzi systémami napríklad medzi internetovými obchodmi a porovnávačmi cien. Obsahuje informácie o produktoch t.j. názov, cena, dostupnosť a popis, ktoré sú jednoducho importované a aktualizované na cieľovej platforme.

Y

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

Z

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.

1...9

Postupne tvoríme slová pre slovník a zatiaľ pre to dané písmeno nemáme žiadne slovo.