Digitálna marketingová agentúra

Mám záujem

SEO trendy roku 2019

Aj pre rok 2019 platí, že obchodníci na internete chcú docieliť, aby bola ich stránka úspešná a v žiadnom ohľade nezaostávala za konkurenciou. Taktiež je pre nich dôležité nezanedbávať inovácie v stále sa vyvíjajúcom a napredujúcom online marketingu.

SEO sa vyvíja každý rok. Každý rok sa o niečo pozmení jeho sofistikovanosť, a je tomu tak aj v roku 2019. Už máme niekoľko mesiacov tohto roku za sebou, a tak mnohí z vás mohli postrehnúť SEO trendy, ktoré sa s rokom 2019 pomaly spájajú. Poďme si zhrnúť, čo je dôležité nezanedbať a pokúsime sa taktiež zosumarizovať informácie, vďaka ktorým môžete naskočiť na tú správnu vlnu SEO trendov ešte do konca roku 2019.

Na začiatok iba v krátkosti prezradím, že rok 2019 je rok budovania kvalitného, originálneho, komplexného a autoritami podloženého obsahu webových stránok.

Mobilná optimalizícia je oveľa dôležitejšia ako kedykoľvek pred tým

Dnes má mobil alebo tablet väčšina populácie. Na brázdenie po internete, teda veľakrát používa práve tieto zariadenia, či už ľudia cestujú, relaxujú doma na záhrade alebo len tak čakajú v nekonečnom rade vo výpredaji. Je teda jasné, že väčšina z nás navštevuje stránky, nakupuje alebo len hľadá zábavu, a to práve z mobilu. Časy „stolných počítačov“ sú za nami, a preto sa web stránky musia prispôsobiť novým spôsobom vyhľadávania. Ako uvádza štatistika z roku 2018, návštevnosť webových stránok prostredníctvom mobilov bola vo výške 52,2 %.

Mobilná responzivita začala na svojej dôležitosti naberať už pár rokov dozadu, no dnes má veľké opodstatnenie, a preto by žiadna stránka túto skutočnosť nemala zanedbať. Kedysi to bola výhoda pred ostatnými majiteľmi web stánok, no dnes je to nutnosť k úspechu na internete. Stáva sa, že nie všetci majitelia webových stánok vedia o dôležitosti optimalizácie pre mobily, a že vďaka nej dokážu získať nových návštevníkov, ktorým bez tejto úpravy stránky, „nedovoľovali“ navštíviť ich web.

Google už v marci 2018, spustil „Mobile-first indexing“. Zjednodušene povedané, ak má webová stránka desktopovú, ale aj mobilnú verziu, indexovaná je práve tá mobilná. Ak webová stránka nemá optimalizáciu pre mobily, prichádza o návštevnosť. Čiže „mobile-friendly“ stránky majú oveľa lepšie postavenie.

Google pre uľahčenie života, hlavne čo sa týka malých biznisov, vytvoril  jednoduchý a prehľadný test. Ak si chcete teda overiť, či je vaša stránka správne indexovaná pre mobily, skúste využiť Google testovanie mobilných zariadení.

Nástroj môže využiť aj menej technicky zdatný jedinec. Test v sebe spája niekoľko funkcií. Na začiatku testu zadáte URL adresu stránky a po pár sekundách zistíte, ako sa správa na mobilných zariadeniach alebo akú má rýchlosť (o rýchlosti webu viac v ďalšom odstavci tohto článku).

Veľkosť obsahu stránky a rýchlosť stránky

Webové stránky vedú nekončiaci boj s kvalitou kódu, optimalizáciou obrázkov na webe a rýchlosťou jeho načítania stránky. V minulosti sme sa mohli stretnúť  zo strany Google so znevýhodňovaním webových stánok, ktoré nevedeli ako správne písať kódy alebo radi na svoj web umiestňovali veľké obrázky. Takéto stránky začal Google vytláčať, a to priamo z výsledkov vyhľadávania (SERP).

Na mobiloch ľudia častokrát využívajú mobilné dáta. Pomocou nich surfujú po rôznych stránkach na internete. Preto začal zo strany Google väčší tlak na efektivitu pri prezeraní stránok. Google myslí na užívateľov a nechce, aby ich presmeroval na stránky, kde návštevník namiesto 70 kb obrázku použije 3 MB. Takže je dôležité dbať na to, aby obsah na vašej webovej stránke zaberal iba potrebnú veľkosť a myslieť na prenesené dáta návštevníkov vášho webu.

Čo sa týka rýchlosti stránky, jej význam neustále narastá. Týmto chce Google dosiahnuť, aby webové stránky ponúkali lepšie služby. Je predsa jasné, že ľudia dnes nebudú čakať, kým sa vaša web stránka načíta. Všetci preferujú rýchlosť, ktorá priamo ovplyvňuje vaše tržby. Zrýchlené mobilné stránky (AMP) ponúkajú lepšiu používateľskú skúsenosť a načítavajú sa asi 30 krát rýchlejšie. Napríklad Google či Twitter spustili open source projekt, ktorý bol navrhnutý tak, aby boli mobilné stránky čo najrýchlejšie.

Hlasové vyhľadávanie

SEO sa neustále vyvíja, a tak sa realitou postupne stáva aj hlasové vyhľadávanie. Určite ste sa aj vy stretli s inteligentnými asistentmi, ako sú Siri a Alexa, ktoré dokážu rozpoznať reč. V rámci SEO práve hlasové vyhľadávanie nadobúda čoraz väčšiu dôležitosť. Štatistiky hovoria, že až 20 % vyhľadávaní je v zariadeniach so systémom Android a mobilnej aplikácií Google vyhľadávané práve hlasom.

Tento nastupujúci trend sa preto postupne odzrkadľuje aj v pôsobení firiem na internete. Ak chcú firmy vo vyhľadávaní skutočne uspieť mali by byť hlasovému vyhľadávaniu plne otvorené. Buďte napred pred konkurenciou či už zakladáte nový web, alebo už máte dlhšie rozbehnutý online projekt. Takto si vytvoríte silnú výhodu, pri ktorej budete vďační, že ste ju včas začlenili do vášho online businessu.

Čo sa týka hlasového vyhľadávania, platí tu niekoľko vecí:

  • Hlasové vyhľadávania využívajú „long-tailové“ kľúčové slová.
  • Využívanie väčšieho počtu konverzačných slov a frázy ako zadávané vyhľadávania.
  • Z veľkej miery sú hlasové vyhľadávania vo forme opytovacej vety.

Kľúčové je porozumieť vašemu publiku ako hovorí o vašich produktoch a službách. Aby ste rýchlejšie porozumeli ako ľudia kladú otázky na základe kľúčového slova odporúčame využiť nástroj – Answer the Public.

Vizuálne vyhľadávanie cez mobil

Tak ako hlasové vyhľadávanie, si svoju cestu k ľuďom pomaly nachádza aj vyhľadávanie prostredníctvom obrázkov. Tento spôsob ešte potrebuje čas, ale aj tu narastá veľký potenciál, hlavne čo sa týka vyhľadávania produktov alebo služieb, ktoré chcú ľudia nakúpiť.

Významný potenciál má taktiež v rámci lokálneho vyhľadávania. Lokálne vyhľadávanie sa dá využiť rôznymi spôsobmi. Skúste si predstaviť, že sa niekto potuluje mestom a chce si vychutnať dobrú kávu. Prechádza okolo kaviarní, no nevie čo ponúkajú, či si tam môže dopriať dobrý zákusok, a či by sa mu vôbec páčil priestor, služby či obsluha. Pomocou vizuálneho vyhľadávania si človek vašu kaviareň z vonku odfotí a následne na internete prostredníctvom tejto fotky zistí, aké recenzie máte od návštevníkov, aký nápojový či jedálny lístok máte, či ako to vo vnútri vašej kaviarne vypadá. Na vás bude už len potenciálneho zákazníka zaujať a naplniť jeho potreby.

Budujte svoju značku

Ľudia preferujú značky. Výrobkom dôverujú viac, pokiaľ majú pocit, že sa k nim viaže určitá značka. Podiel veľkých firiem a ich značiek na trhu neustále rastie. Skúste preto zvoliť taktiku a do mysle zákazníkov sa dostať pomocou vlastnej značky. Investujte do zvýšenia povedomia o svojej značke, využívajte sociálne siete. Nepozerajte sa iba na predaj a efektivitu, nájdite si cestu priamo k ľudom, priblížte im svoju značku a jej zámer.

Video

Ľudia videá obľubujú vo veľkej miere. Je to pre nich zábavnejšia, menej náročná forma prijímania informácií rôzneho druhu. Taktiež je video neporovnateľne pútavejšie ako blog alebo statická reklama. Youtube je na vrchole, čo sa týka používateľov a vzhliadnutých videí. Okrem YouTube sa dnes videu darí aj sociálnych sieťach vrámci „storiek“ či živého vysielania na facebook Live či IG TV. Stačí si len zvoliť ten správny kanál, najvhodnejší na komunikáciu s vašim publikom.  

Chatboti

S týmto pojmom sme sa stretli už dávnejšie a niektoré stránky už chatbotov pri svojej komunikácií s radosťou využívajú. Vo všeobecnosti platí, že si umelá inteligencia, napríklad spomínaný chatbot, uplatnenie u nás ešte len hľadá. Chatboti vám pomôžu napredovať pri komunikácií na sociálnych sieťach s vaším publikom. A zároveň je to lacné a flexibilné riešenie. Chatbot, ktorého správe nastavíte vám dokáže vyriešiť základnú komunikáciu v rámci zákazníckeho servisu, propagáciu na sociálnych sieťach, či dokonca notifikácie o zaujímavom obsahu pre vaše publikum.

Autori obsahu webovej stránky

Ak naozaj chcete vybudovať dobrú povesť vašej stránky, uverejňujte autorov obsahu. Zverejňovanie autora je dôležité hlavne z pohľadu stránok s finančnou tematikou, stránky YMYL, teda stránky ktoré vyžadujú vysokú úroveň dôvery užívateľov. Ak nezverejňujete informácie ohľadom autorov textu, môže byť vašej stránke automaticky pridelené zo strany vyhľadávačov nízke hodnotenie.

Produkt placement

Známe svetové firmy ako IKEA či Amazon používajú produkt placement aktívne do propagácie a predaja svojich produktov. Predstavte si, že predávate nábytok. Podstata je v tom, že zákazník na webe môže vyskúšať, napr. ako nový kuchynský stôl zapasuje do jeho kuchyne, skôr ako ho reálne zakúpi. Je to v podstate využívanie rozšírenej reality na podporu predaja produktov.

Protokol SSL

Spoločnosť Google zobrazuje varovanie pred webovými stránkami, ktoré nemajú protokol SSL. Zobrazenie platí pre všetky stránky, nie len pre tie, ktoré slúžia na finančné transakcie. Aj keď protokol SSL má malý vplyv na hodnotenie kvality stánky, z veľkej miery však ovplyvňuje skúsenosť vašich návštevníkov. Je logické, že ak sa návštevníkovi zobrazí, že vaša stránka nie je dôveryhodná, nebude ďalej pokračovať v nákupe u vás. Taktiež nebude dôverovať vášmu obsahu. Takže protokol SSL je veľmi dôležitý čo týka sa používateľskej skúsenosti.

Na záver si spomenieme pár bodov, ktoré sú dôležité pre rok 2019 , no mali byť pre vás samozrejmosťou už skôr.

Dôveryhodnosť stránky

Jednoducho sa držte princípu:

E – Expertise

A – Authoritativeness

T – Trustworthiness

Google tento princíp používa ako základ pri hodnotení webových stránok. Ide teda o to, aby bola vaša stránka pre používateľov dôveryhodná, čo sa týka zabezpečenia stránky, SSL certifikátu a podobne.

Kvalita obsahu

Hodnotnosť obsahu vašej webovej stránky, je taktiež rozhodujúca. Prinášajte hodnotné informácie, ktoré splnia očakávania vašich návštevníkov. Môžete uverejňovať obsiahlejšie články na témy súvisiace s vašim oborom podnikania alebo výrobkoch. Užitočnosť obsahu, ktorý prinášate, čiže užitočnosť obsahu pre vyhľadávaný výraz je pre vaše SEO rozhodujúca.

Prinášame vám pár rád ako pracovať s obsahom na webe.

  • Veľké bloky textu nie sú prehľadné. Text skúste členiť do odrážok, časť textu zvýrazniť kurzívou, či doplniť text obrázkami alebo videom.
  • O téme píšte priamo a podľa aktuálnych informácií.
  • Ak v texte riešite určitú otázku, snažte sa na otázku odpovedať dôkladne a užitočným spôsobom. Ak váš článok nezodpovedá na otázku, môžete získať veľmi nízke hodnotenie kvality stánky vyhľadávačom.
  • Nemajte webovú stránku plnú reklám, ktoré návštevníka okamžite odradia od hlavného obsahu.
  • Vyhnite sa prehnaným titulkom článkov. Ak článok neobsahuje to, čo titulok sľubuje, opäť získate nízke hodnotenie kvality webu.
  • Tvorte vlastný obsah. Nekopírujte ho z iných webov.  

Linkbuilding

Opäť sme pri E-A-T (nájdete v odseku „dôveryhodnosť stránky“), ktorý je taktiež cieľom linkbuildingu vašej webovej stránky. Dnes už majú spätné odkazy o niečo menšiu hodnotu ako v minulosti, čo je spôsobené zmenou algoritmov spoločnosti Google.

Odporúčame:

  • Budujte postupne meno svojej webovej stránky. Umiestňujte odkazy na príbuzných a autoritatívnych weboch.
  • Napíšte hosťujúce príspevky na renomované weby.
  • Vyskúšajte tvorbu videí alebo podkastov na YouTube.
  • Tvorbe obsah pre iné stránky nie za účelom SEO, ale hodnotné články plné informácií k danej téme.

Ak by ste skúšali využiť nákup alebo obchodovanie s odkazmi, dokáže to vášmu SEO veľmi jednoducho ublížiť.

Nakoniec tu máme pre vás zhrnutie, tých najdôležitejších faktorov hodnotenia kvality webových stránok z pohľadu vyhľadávačov pre rok 2019:

  • Užitočnosť obsahu.
  • Užívateľská skúsenosť.
  • Dĺžka obsahu, kvalita textu.
  • Kvalitné odkazy vedúce na vašu webovú stránku.
  • Interné odkazy na vašej stránke.
  • Malý počet odkazov na kvalitné zdroje.
  • Reputácia autora obsahu.
  • Povesť a autorita webovej stránky.
  • Používanie kvalitných obrázkov, videí, rôznych interaktívnych nástrojov.
  • Samotná dĺžka URL adresy.

Negatívne vás vyhľadávače môžu hodnotiť aj vďaka:

  • Rýchlosti vášho webu.
  • Stránka nie je mobile friendly.
  • Nefunkčné odkazy na vašom webe.
  • Veľký počet reklám.
  • Žiadny nový obsah.
  • Absencia certifikátu SSL (https).
  • Plagiátorstvo.

Dúfam, že ste si vytvorili ucelený pohľad na trendy v oblasti SEO pre rok 2019, a tak dôveryhodnosťou a kvalitu obsahu vašej webovej stránky prispejete nie len k svojej, ale aj k spokojnosti vašich návštevníkov.

Autor článku

Martina Lacková

Martina Lacková

Venujem sa online marketingu. Moja srdcovka sú sociálne siete a copywriting. Rada trávim čas s priateľmi, no nie je nič lepšie, ako si zabehať alebo zažiť poriadny CrossFit tréning.

Podobné články

4 bezplatné online marketingové kurzy pre začiatočníkov

Čítať viac

Online marketing a ako ho môžete využiť vo svoj prospech 2

Čítať viac

Prečo je dôležitý SEO audit web stránky a čo by mal obsahovať?

Čítať viac

10 spôsobov ako pomocou SEO zvýšiť návštevnosť web stránky

Čítať viac

Online marketing a ako ho môžete využiť vo svoj prospech

Čítať viac

Poznáte benefity profesionálneho copywritingu pre váš biznis?

Čítať viac