Ako udržať zákazníkov na vašej stránke čo najdlhšie?
Určite viete, že čas, ktorý vaši návštevníci strávia na webovej stránke je jednou z najdôležitejších metrík digitálneho marketingu. Čas pre vás hrá dôležitú úlohu, pretože čím dlhšie si používatelia prezerajú váš web, tým viac času máte na to, aby ste ich presvedčili o svojich kvalitách, nadviazali s nimi kontakt a postupne ich premenili z návštevníkov na vašich spokojných zákazníkov. Musíte zaujať, musíte dosiahnuť to, aby sa k vám zákazníci znovu vrátili.
Poznáte pojem bounce rate? Je to miera opustenia vašej webovej stránky. Berte ho ako poradcu, ktorý vám ukáže či vašich potenciálnych zákazníkov správne motivujete k tomu, čo potrebujete. Motivácia ich dostane až k objednávke vášho tovaru,vyplneniu formulára alebo študovaniu obsahu, ktorý im ponúkate.
Zákazník musí vedieť, čo ponúkate
Je jasné, že zákazníci navštívili web z určitého dôvodu, buď niečo hľadajú alebo potrebujú. Dôležité pre vás je teda vytvoriť prehľadný web, kde si návštevníci dokážu okamžite nájsť to, čo potrebujú. Ak si nie sú istí, či nájdu to čo hľadajú práve u vás, rýchlo prejdú na inú stránku. Takže web udržujte rýchly, prehľadný a zrozumiteľný. Verte mi, nič nedokáže znechutiť potenciálneho zákazníka tak, ako zbytočné preklikávanie a blúdenie na stránke.
Pôsobíte dôveryhodne a profesionálne?
Snažte sa čo najviac ukázať, že ste profesionál, ktorému sa oplatí dôverovať. Na stránke si dajte záležať, aby tam nechýbali kontaktné údaje, sídlo spoločnosti a fotka vášho tímu. Nezáleží, či ste si stránku tvorili sami pokiaľ ovládate základy webového dizajnu a viete posúdiť, čo vyzerá dobre a čo naopak nie. Nepoužívajte fotky z fotobánk. Takéto fotky dokážu návštevníkov okamžite odradiť. Ak ste už stihli vytvoriť kvalitnú prácu či vyčariť spokojný úsmev nejednej spoločnosti, uveďte tieto úspechy, referencie od klientov, ocenenia a cerfitikáty na váš web. Nebojte sa pochváliť svojim návštevníkom, pomôže vám to k budovaniu vášho mena ako profesionála. Takto nadobudnú väčšiu istotu a ľahšie sa rozhodnú zdieľať váš obsah alebo využiť vaše služby. Nezabudnite uviesť odkaz na vaše sociálne siete, čo taktiež podporí dôveru vo vás a vašu spoľahlivosť.
Načítava sa váš web rýchlo?
Sú dva dôvody prečo dbať na rýchle načítavanie webu. Jedným z dôvodov je, že používatelia internetu, nie sú vyzbrojení nadmiernou trpezlivosťou. Druhým dôvodom je samotný Google. Doslovne uprednostňuje a zvýhodňuje stránky, ktoré sa rýchlo načítavajú. Takže pozor na rýchlosť, je veľa krát rozhodujúca.
Nepreháňate to s reklamou?
Prečo vyrušovať návštevníkov vašich stránok a odpútavať ich pozornosť od obsahu, ktorý publikujete? Neprežeňte to s reklamami. Monetizácia obsahu je síce fajn, ale myslite na svojich návštevníkov. Ak potrebujete uvádzať odkazy na vašich partnerov, zvoľte si jednu podstránku, napríklad sekciu KONTAKT.
Poznáte svoje cieľové publikum?
Je dôležité poznať kto sú ľudia, ktorých sa snažíte osloviť. Nemôžete svoj web napr. zamerať na všetkých ľudí na Slovensku. Takto neoslovíte nikoho. Takže si vytvorte persóny so špecifickými informáciami. Čím si ich vytvoríte viac, tým lepšie. Následne teda prispôsobte web a komunikáciu presne podľa persón, ktoré ste si vybrali. Viac o persónach nájdete v našom ďalšom článku.
Dávate si záležať na obsahu?
Publikovaný obsah na vašej stránke dokáže ľudom pomôcť a podporí vnímanie vás ako profesionála v danej oblasti. Ak ľudom dokážete pomôcť s ich problémami vybudujú si zvyk hľadať riešenia na danú oblasť práve u vás. Ak im teda poskytnete pomoc, radi strávia čas prezeraním si vašej stránky.
V rámci obsahu, ktorý publikujete nezabúdajte kontrolovať gramatické chyby, preklepy, preto práve tieto nedostatky ľudom signalizujú, že by vám nemali dôverovať. A čo je najdôležitejšie pri tvorbe obsahu – dajte si na ňom skutočne záležať. Píšte hodnotné, dlhšie články (okolo 2000 slov), ktoré sú informatívne a prínosné pre čitateľa. Kvalitný obsah preto priláka zákazníkov a prinúti ich ostať na stránke, až kým sa nedozvedia všetko, čo im ponúkate v rámci svojich príspevkov. Ak budete písať stroho a nezaujímavo návštevníci vášmu obsahu nebudú venovať pozornosť a v pár sekundách sa rozhodnú web opustiť. Čo je však pri odfláknutom obsahu horšie je, že návštevníci sa už viac krát nevrátia lebo vedia, že hodnotné informácie u vás nemôžu očakávať.
V rámci obsahu odporúčam vyhľadávať kľúčové slová na danú tému. Pomocou kľúčových slov sa zameriate na používanie slov a pojmov, ktoré vaši návštevníci naozaj vyhľadávajú. Ak začínate odporúčam využívať Plánovač kľúčových slov od Google. Ak ste už pokročilý, údaje ľahko získate zo štatistík návštevnosti Google Analytics.
Používate fotky, videá či obrázky?
Neobmedzuje sa iba na písané slovo. Svoj obsah určite spestrite fotkami, obrázkami, videami, podsactmi, tabuľkami, grafmi atď. Je toho naozaj veľa, čo môžete využiť.
Video je veľmi vhodný formát na udržanie pozornosti návštevníkov na stránke. Ak vytvoríte video ktoré zaujme svojim obsahom, napríklad o dĺžke 2 minúty, máte minimálne 2 minúty pozornosti, čo nie je vôbec zlé. Videom dokážete prirodzene podporiť návštevníkov k tomu, aby u vás ostali dlhšie.
Používate vnútorné prelinkovanie?
Dôležité nie je len vonkajšie prelikovanie z relevantných stránok na váš web, ale tak aj vnútorné prelinkovanie hrá dôležitú úlohu, ktorú by ste nemali zanedbať. Interné linky sú odkazy, ktoré na vašom webe vedú návštevníka z jednej podstránky na ďalšiu. Vnútorné prelikovanie má priamy vplyv na pozície Google vyhľadávaní.
Vhodným využitím vnútorného prelinkovania zabezpečíte, aby zákazník na stránke trávil viac času. Takto ľudí dokážete odkázať tam, kde potrebujete a previesť ich tak naprieč celým webom. Dokážete tak ľudí priviesť aj k obsahu, článkom, ktoré z nejakého dôvodu upadajú do zabudnutia a ľudia by ich pravdepodobne inak nenavštívili. Ak používate redakčný systém WordPress, vyskúšajte plugin Related Posts, čiže súvisiace príspevky. Dokážete tak po dočítaní jedného článku návštevníkovi ponúknuť súvisiace články, ktoré by ho taktiež mohli zaujímať.
Aktualizujete váš web pravidelne?
Dávate si záležať na tom, aby váš obsah na stránke bol pravidelne aktualizovaný. Ak vám na blogu svieti posledný dátum príspevku z minulého roka, návštevník môže nadobudnúť pocit, že vaša ponuka už nie je aktuálna, vaša spoločnosť zastaraná alebo už vôbec nefunguje.
Budte „fialovou kravou“
Prečo práve „fialová krava“? Pojem „fialová krava“ symbolizuje niečo ľahko zapamätateľné, niečo, čo budú chcieť zdieľať všetci používatelia a nakoniec sa to stane veľmi známe a úspešné vrámci virtuálneho sveta. Ak sa takouto fialovou kravou chcete stať aj vy, zapracujte na vnímaní vašej značky. Pomôže vám to vyčleniť sa z davu a stať sa ľahko zapamätateľný pre vašich návštevníkov. Zaujmite ich a postaráte sa tak o ich dlhšiu a ďalšiu návštevu. Dávajte však pozor na hranicu medzi zapamätateľným a vnucujúcim sa.
Bounce rate je teda dôležitou metrikou, ktorú však dokážete ovplyvniť aj vďaka vyššie spomínaným bodom. Ak máte aj napriek tomu bounce rate vyšší, nezabúdajte, že vysoká miera odchodov znamená v niektorých prípadoch aj dokonalé splnenie cieľa, teda návštevník našiel to, čo hľadal a spokojný opúšťa webovú stránku.