Impresia predstavuje potenciálne videnie, ktoré nastane, keď sa obsah, reklama alebo odkaz zobrazí na používateľskej obrazovke. Ide o jednu zo základných metrík používaných v digitálnom marketingu, ktorá však neznamená priamu akciu alebo interakciu zo strany používateľa. Impresia sa teda odlišuje od kliknutia, ktoré predstavuje konkrétnu interakciu s obsahom.
Impresia a kliknutie sú dve rozdielne metriky, pričom úspešnosť impresií sa zvyčajne hodnotí na základe pomeru kliknutí (CTR – click-through rate). CTR sa vypočítava ako percento počtu kliknutí z celkového počtu impresií. Vysoký počet impresií môže signalizovať zvýšený záujem, no na jeho potvrdenie sú potrebné reálne kliknutia na konkrétnu službu alebo produkt.
Impresie sa často spájajú s návštevnosťou stránky, avšak nie každá impresia vedie k reálnej návšteve. Vo väčšine prípadov sa impresie len zriedkavo rovnajú skutočným návštevám, pretože používateľ môže vidieť obsah, ale neklikne naň. Vyšší počet impresií však môže naznačovať potenciál pre zvýšenie návštevnosti, ak sa zlepšia aj ostatné prvky, ako je napríklad samotný obsah či výzva k akcii.
Impresie sa počítajú vždy, keď sa obsah zobrazí na obrazovke používateľa. Pri hodnotení impresií sa často používajú rôzne metriky, ako napríklad:
- CPM (Cost Per Mille) je najčastejšie používaná metrika, ktorá znamená „cena za tisíc zobrazení“ (z latinského mille). CPM udáva náklady na tisíc impresií a je základnou mierou na meranie nákladov na reklamu.
- CPT (Cost Per Thousand) sa v digitálnom marketingu nepoužíva, pretože má rovnaký význam ako CPM. CPM je štandardný termín pre cenu za tisíc impresií a je preferovaný na označenie nákladov na tisíc zobrazení.
- CPI (Cost Per Impression) používa sa na označenie nákladov na jednu impresiu, ale v modernom digitálnom marketingu sa často zamení s pojmom Cost Per Install, ktorý sa vzťahuje na náklady za jednu inštaláciu aplikácie. Preto je v digitálnom marketingu CPI bežne spájané s mobilnými aplikáciami.
- PPI (Pay Per Impression) používa sa na opis platby za každú jednu impresiu.
Najčastejšie otázky a odpovede
Impresie sú započítané zakaždým, keď sa príspevok zobrazí na obrazovke používateľa, bez ohľadu na to, či ho ten istý človek vidí opakovane. To znamená, že jeden používateľ môže vygenerovať viacero impresií – ak vidí príspevok viackrát. Výsledkom je, že počet impresií je zvyčajne vyšší ako počet unikátnych používateľov.