Mám záujem

Tvorba webovej stránky nie je iba o grafike a programovaní

Často sa v agentúre stretávame s tým, že klienti majú focus primárne na formu, nie na obsah. Jedná sa pri webových stránkach o grafiku webu. Nie je to chyba klientov. Je to naša chyba, že ich dostatočne needukujeme. Ako by to malo teda v praxi fungovať, aby klienti mali úspešné webové projekty? Čítajte ďalej. Tento článok je určený predovšetkým pre ľudí na strane klienta. Je to ukážka toho, ako komplexne vnímať tvorbu webovej stránky.

Obsah, obsah a ešte raz obsah

Obsah je kráľ. To platí aj pri webových stránkach. Je vám povedomý scenár typu „dodajte nám web, nejaké texty si tam nahodíme?“. Stáva sa to. Webová grafika je len nositeľ obsahu. Je potrebné mať na webe kvalitný obsah. Obsahom mám na mysli texty, video, fotky, obrázky, infografiky a pod. Odporúčam, do obsahu investovať tak isto, ako do samotnej tvorby webu.

Použiteľnosť webu, alebo UX?

Je to v podstate to isté. Je potrebné poznať dobre svoju cieľovú skupinu a produkty, služby alebo čokoľvek chceme prezentovať. UX je komplexná oblasť, ale keby už nič iné, určite si spravte v rámci tvorby novej web stránky nasledovné:

  • Preskúmajte svoju cieľovú skupinu a zistite, aké problémy majú a skúste ich riešiť a to aj komunikujte na webovej stránke.
  • Najprv si navrhnite štruktúru webovej stránky a štruktúru obsahu. Stačí v odrážkach, kľudne vo Worde. Potrebujete oddeliť jednotlivé fázy tvorby webu.
  • Spravte si jednoduchý wireframe. Je to v podstate skica rozloženia webovej stránky.
  • Postavte si web. Tu je riešení veľa. Ak ste firma, ktorá je už nejaký čas na trhu, oslovte agentúru alebo freelancera. Ak máte obmedzený rozpočet, vyklikajte si web svojpomocne. Skúste napríklad Websupport editor. Je jednoduchý a pokryje základné potreby.
  • Naplňte web kvalitným obsahom. Ak by ste nemali rozpočet na drahý web, skúste alokovať rozpočet napr. na kvalitného copywritera. (človek čo píše texty).
  • Spravte si aspoň základné SEO (meta a alt popisky, a pod.). Stačí si prečítať jeden, dva články a skúsiť niečo zapracovať.

Tu odporúčam, ak máte na web cca. 2 000€ +, oslovte špecialistov. Oplatí sa to. Treba ale dobre vyberať.

Ukážka webovej stránky na platforme WordPress

SEO optimalizácia a marketing

Je vám potrebný web, ktorý nemá žiadnych užívateľov? Nie nie je. Preto treba myslieť aj na tento aspekt. My v agentúre sa zameriavame predovšetkým na synergiu marketingu a tvorby webových stránok. Je dobré myslieť na marketing už počas plánovania rozpočtu na webovú stránku. Ak dáte za veľmi prepracovaný web moc veľký rozpočet je to škoda. Lepšie je v tomto prípade rozpočet prerozdeliť medzi marketing a tvorbu webovej stránky, prípadne vizuálnej identity.

Ak sa bavíme o marketingu, myslím v tomto prípade skôr digitálnu stratégiu a marketing v digitálnom prostredí vo vzťahu ku webu. Komplexný marketing firmy je veľká oblasť a tu sa odporúča komplexná marketingová stratégia naviazaná na biznis plán firmy.

Veľmi dobrý zdroj návštevnosť je organická návštevnosť. Jedná sa o návštevnosť z vyhľadávačov (Google, Bing, …). Aby ste mali lepšie pozície vo vyhľadávaní, je potrebné priebežne realizovať nejaký SEO úkony. Niektoré sú jednorázové, iné priebežné. Jedná sa napríklad o používanie kľúčových slov na v texte webu, url adresách, titulkoch a pod. Dôležitý je zas kvalitný obsah. Ak už máte web, ale chcete si len zlepšiť pozície vo vyhľadávačoch, aj s touto požiadavkou môžete osloviť agentúru alebo freelancera.

Grafika webovej stránky

Kvalitnejšia grafika má potenciál zvyšovať dôveryhodnosť webovej stránky. Dobre spravená grafika zároveň dokáže podporovať použiteľnosť webovej stránky. Viete napríklad farebným kontrastom zvýrazňovať tlačítka, ktoré sú pre vás dôležité a pod. Grafika webu by sa zároveň mala niesť v štýle vizuálnej identity vašej značky. Jedná sa predovšetkým o farby, fonty, rôzne textúry, ikony a pod.

Napríklad ak ovládate nejaký webový editor a idete si vyklikať web stránku svojpomocne, nechajte si vytvoriť profesionálne vizuálnu identitu. Následne túto identitu využívajte pri vyklikávaní webovej stránky. Minimálne použite logo, nastavte si fonty a farebnú schému. Web bude mať hneď predispozíciu vyzerať lepšie.

Technické riešenie

My odporúčame predovšetkým CMS systém WordPress. Na trhu je viacero riešení, no práve WordPress má obrovskú komunitu, neustále sa inovuje a dajú sa na ňom realizovať aj naozaj komplexné webové projekty. Okrem toho práve na WordPress vzniká množstvo tzv. builderov, cez ktoré si viete postaviť web aj bez znalosti programovania. Jedná sa napríklad o Elementor, s ktorým sme začali tento rok výraznejšie pracovať. Už keď máte web hotový, tak cez WordPress si viete administrovať obsah webu a nie ste teda odkázaný na programátora.

Práca s Elementorom je veľmi príjemná a po čase intuitívna

Záver

Týmto článkom som chcel poukázať, že pri tvorbe webu treba myslieť na viacero aspektov. Nejde iba o grafiku a programovanie. Ide o použiteľnosť, obsah, zámer webu, jeho marketing a pod. Určite mať web v rámci svojej online prezentácie je dnes dôležité. Je to také vaše online zázemie, ktoré si môžete neustále zlepšovať a posúvať sa vpred.

Ak by ste mali záujem o realizáciu webovej stránky od nás, pozrite si našu prácu v porfóliu. Kliknite tu.

Autor článku

author01

Kombinujem skúsenosti z podnikania s marketingovými a dizajnérskymi znalosťami, aby som pomáhal klientom uspieť v online prostredí.