Digitálna marketingová agentúra

Mám záujem

Ako správne privítať nového zamestnanca v práci?

Váš nový zamestnanec práve vošiel do dverí a je plný očakávaní a nadšenia z nových zážitkov. Vstúpy, usadí sa na gauč a čaká, kým mu niekto nepovie, kam má ísť a čo má robiť. Prejde 10 minút, 20 minút a nakoniec po pol hodine, niekto príde aby nováčikovi ukázal jeho nové pracovisko. Bohužiaľ, prvý dojem v novom zamestnaní je už negatívne poznačený.

Či už je to prvý deň alebo prvý týždeň, ak správne neprivítate nového zamestnanca, môže to mať dopad na budúce vzťahy na pracovisku. Našťastie, je mnoho vecí, ktoré môžete urobiť aby sa nový člen tímu cítil vítaný a aby ľahšie zapadol do kolektívu. Nižšie vám dáme pár užitočných tipov ako urobiť prvý deň vášho zamestnanca skutočne neopakovatľným (a to len v tom najlepšom slova zmysle).

Prečo je prvý deň tak podstatný?

Prvý dojem, ktorý vaša firma zanechá napovedá zamestnancovi, čo ho čaká v budúcnosti. Ak sa cíti pohodlne od prvého dňa, ľahšie a rýchlejšie sa aklimatizuje. Tento aklimatizačný čas je veľmi dôležitý a ak prebehne správne pozitívne ovplyvní aký úspešný bude zamestnanec na svojej pracovnej pozícii.

Ako privítať zamestnanca - check list na čo nezabudnúť

  • Príďte do práce skôr
  • Predstavte všetkých zamestnancov (môžete spomenúť aj ich pracovné pozície).
  • Preveďte nového zamestnanca po firemných priestoroch a ukážte mu kde sú kancelárie, WC, kuchynka, konferenčná miestnosť a ako sa narába zo zariadením vo firemných priestoroch.
  • Zoberte ho na obed, aby mal príležitosť spoznať bližšie tím, či jednotlivých kolegov.
  • Dajte zamestnancovi kľúč od budovy, kancelárie a všetky potrebné prístupy.
  • Prejdite si administratívne papiere.
  • Urobte si kópiu dokladov či papierov, ktoré potrebujete vy (napr. číslo účtu, občiansky, informácie o poisťovni, atď).
  • Oboznámte zamestnanca s pravidlami, prípadne firemnou príručkou.
  • Zaznamenajte si všetko čo budete potrebovať k vyplácaniu mzdy.

Teraz sa poďme pozrieť na každý s týchto bodov bližšie.

Ako správne privítať nového zamestnanca v práci?

Privítajte ho ako prvý

Predstavte si, že prídete na párty skôr ako váš hostiteľ. Postávate tam, obzeráte sa a nakoniec vytiahnete mobil a voláte, kedy už príde. Celé je to veľmi nepohodlné a nepríjemné. Keďže asi každý z nás vie aké to je, dajte si záležať na tom aby ste prišli o čo si skôr ako váš nový zamestnanec. Tak máte dostatok času pripraviť si všetko potrebné a premyslieť si čo všetko treba s novým zamestnancom prebrať. Ak máte pár minút naviac zútulnite a nachystajte jeho pracovný stôl.

Zoznámenie s kolegami

Ešte pred tým ako sa pustíte do prehliadky firmy, predstavte nového zamestnanca, všetkých zamestnancom. Doprajete novému zamestnancovi, aby prehodil pár slov z celým tímom a aby nadviazali dobré vzťahy hneď na začiatku. Ukážte mu jeho pracovný stôl a potom začnite s prehliadkou kancelárii a zvyšných priestorov. Ak pošlete zvyšným zamestnancom dopredu e-mail o novom členovi tímu, budú dostatočne pripravení ho privítať. Keďže budú mať nejaké základné informácie, ľahšie začnú prvotnú komunikáciu.

Pripravte všetky potrebné informácie

Pred prvý dňom, pripravte pre nového zametnanca niekoľko základných informácii. Napríklad aký má pracovný čas, či je možné mať home office a za akých podmienok. Potrebuje doniesť potvrdenie od lekára? Za akých podmienok môže využívať firemné auto? Koho má kontaktovať ak bude mať ďalšie otázky po nástupe do práce? Ak dáte novému zamestnancovi základné informácie dopredu, vie na čo sa môže pripraviť a pocíti väčšiu kontrolu nad novou situáciou. Je pravdepodobné, že prvý deň v zamestnaní sa nový zamestnanec k práci reálne nedostane. Mnohí HR dokonca odporúčajú aby prvý deň v zamestnaní nepracoval. Je potrebné aby mal čas sa v novom prostredí a medzi novými ľudmi zorientovať.

Zabezpečte, aby sa cítil čo najpohodlnejšie

Skúste pripraviť pracovný priestor, ktorý bude pohodlný a príjemný. Nastavte v kancelárii príjemnú teplotu, doplňte do kuchynky čaje, kávu či ovocie. Ak máte harmonogram na prestávky oboznámte o ňom nováčika a ak si môže robiť prestávky podľa seba taktiež mu to dajte vedieť. V prípade, že si má niečo doniesť pošlite mu zoznam vecí v maily, aby prišiel pripravený.

Postarajte sa o administratívu pred nástupom

Je ideálne ak sa o oficiality postaráte ešte pred prvým dňom. Podpíšete pracovnú zmluvu, zistíte si číslo účtu, vyjasníte si presné pracovné podmienky atď. Takto budú obidve strany presne vedieť na čom sú a v prvý pracovný deň nevzniknú žiadne nepríjemné prekvapenia.

Ako správne privítať nového zamestnanca v práci?

Choďte spolu na obed

Jeden z najväčších strachov u nových zamestnancov je, že nevedia s kým budú tráviť čas na obede. Ak zamestnanci chodia do rôznych reštaurácii, nezabudnite na nového kolegu a zavolajte ho na obed. Prípadne sa postarajte o to aby ho zobrala na obed druhá skupinka kolegov, ak majú rovnaké preferencie jedla alebo sú v spoločnom tíme.

Spýtajte sa aký bol prvý deň

Nájdite si čas spýtať sa aký bol prvý pracovný deň. Čo sa mu najviac páčilo a čo zas nie, nadobudne tak pocit, že má niekoho na koho sa môže obrátiť. Je dobré ak v prvý deň, prídete nováčikovi oznámiť, že je čas ísť domov, aby sa necítil neistý. Ak chcete byť extra milý a zanechať skvelý dojem, pripravte mu špeciálny balíček z firemnými prezentačnými produktmi alebo knihami, ktoré súviasia z jeho pracovnou pozíciou.

Nastavte si proces ako prioritu

Nastavenie prijímacieho procesu a prvého dňa každého nového zamestnanca, zabezpečí, že každý ďalší krát sa nemusíte zamýšľať nad tým ako ste to robili naposledy. Hlavne u menších firiem, ktoré nemajú celý tím, ktorý sa o to postará. Základný check list vyššie vám celý proces uľahčí a vaša firma bude pôsobiť oveľa priateľskejšie, profesionálne a organizovane.

Všetci predsa dávame na prvý dojem a keď je prvý deň v práci dobrý, dáva to pozitívny signál do budúcna. Vďaka vášmu organizovanému prístupu sa nový zamestnanci ľahšie zaučia a zapadnú do firmy. Body vyššie sú len vašou základnou osnovou, nebojte sa primiešať pár osobitých nápadov a pravidiel. Keď to všetko zmiešate, vznikne autentický prístup, ktorý zabezpečí, že pracovné prostredie bude príjemné a ako stvorené na rast.

Inšpirácia na článok bola z Gusto.com

Autor článku

Lucia Adamcová

Lucia Adamcová

V Seduco sa venujem najmä našim klientom a obsahu. Zbožňujem blogovanie a preto ma nájdete aj na mojom blogu LuciasBlog.sk.

Podobné články

5 dôvodov, prečo je vaše logo tak dôležité

Čítať viac

Psychológia farieb v dizajne

Čítať viac

10 spôsobov ako zvýšiť návštevnosť vašej stránky – 2. časť

Čítať viac

5 nefinančných spôsobov, ako motivovať vašich zamestnancov

Čítať viac

Čo je UX a UI dizajn?

Čítať viac

10 spôsobov ako zvýšiť návštevnosť vašej stránky – 1. časť

Čítať viac