Digitálna marketingová agentúra

Mám záujem

Ako pracovať efektívnejšie, nie tvrdšie?

Obľúbeným slovíčkom dnešnej doby je slovo "zaneprázdnený". Väčšina z nás ho používa takmer každý deň. Naplníme si svoje kalendáre a to-do listy do poslednej voľnej kolonky a čudujeme sa, že sme nesplnili naše nereálne očakávania. Potom nás teda napadne, "musím pracovať tvrdšie".

No v skutočnosti ide o to aby sme pracovali efektívnejšie, pretože napriek tomu, že pracujete tvrdo do noci, v skutočnosti ste menej produktívny, ako keby ste prestali pracovať o pár hodín skôr. Takže ako pracovať efektívnejšie a nie tvrdšie?

Spomaľte

Naháňanie sa po celý deň je čo raz viac "oslavované". Všetci chceme všetko stihnúť a najlepšie ihneď. Keď nám niekto opakuje, že je zaneprázdnený máme pocit, že sa mu darí a je úspešný, keď má stále čo robiť. Pričom možno sa v skutočnosti len neefektívne naháňa a nie je dostatočne organizovaný. Alebo celkom vytesnil svoje potreby a má pocit, že čím je zaneprázdnenenjší, tým tvrdšie pracuje. Tvrdá práca sa predsa vypláca, nie?

Určite bez práce nie sú koláče, no ak to človek preženie neprospieva to ani jeho zdraviu, vzťahom a v konečnom dôsledku jeho kariére. Graf, ktorý zdieľal The Economist ukazuje ako klesá produktivita práce v pomere k odpracovaným hodinám. Ako sa ukázalo produktivita klesá ak človek pracuje príliš veľa hodín.

V konečnom dôsledku pracovať oveľa viac hodín neznamená, že viac urobíte, napriek tomu, že taký pocit nadobudnete. Dostávate sa tak do bludného kruhu, kedy stále robíte, no práca odbúda pomaly. Ak spomalíte a budete investovať čas aj do seba môže to viesť k väčšej efektivite v práci.

Ako pracovať efektívnejšie, nie tvrdšie?

Námaha vs. reálne výsledky

Oliver Burkeman napísal vo svojom článku "Nikoho nezaujíma ako tvrdo pracujete", zaujímavú myšlienku a tou je, že si často mýlime pocit námahy s reálnymi výsledkami. Keď máme pocit, že sme vydali množstvo námahy, tá sa predsa rovná výsledku. Ak sme však pracovali neefektívne je to ďaleko od pravdy a to, že na konci dňa padnete zničený do postele na tom nič nezmení.

Psychológovia už dávnejšie pozorovali "pracovnú ilúziu", čo znamená, že keď posudzujeme prácu iných sústredíme sa nielen na výsledok a na to či prácu urobili rýchlo, ale aj na to ako "tvrdo" pre nás pracovali. V článku od Burkemana je opísaný skvelý príklad o rýchlom zámočníkovi. :) (Ak viete po anglicky môžete si rovno pozrieť video od Dana Arielyho alebo si prečítať skrátenú verziu v priamo v článku od Burkemana.)

Tento príbeh vyrozprával vo videu Dan Ariely, behaviorálny ekonóm. Dan spomína ako sa raz stretol so zámočníkom. Ten mu prezradil, že kedysi keď bol učeň, dostával pravidelne sprepitné. Zámočník vysvetľoval, že otvoriť zámku mu trvalo omnoho dlhšie ako dnes, keďže bol menej zručný častokrát ju zlomil a musel zaučtovať aj novú zámku. No napriek tomu zákazníci ocenili jeho prácu vysokým sprepitným a vôbec sa nesťažovali.

Dnes už svoje remeslo ovláda dokonale, preto vie vymeniť zámku do 1 minúty a zámky neláme, tak nemusí účtovať ani ich výmenu. Avšak jeho zákazníci sa sťažujú oveľa viac na jeho ceny a už mu nikto nedáva žiadne sprepitné. Zámočník ale neúčtuje viac peňazí ako pred tým, len vie prácu urobiť rýchlejšie.

V čom je teda problém? Problémom je ľudské vnímanie hodnoty. Ukázalo sa, že naše vnímanie hodnoty nie je len o tom, čo získavame ale aj o tom koľko námahy to stálo druhého človeka. Nenechajte sa chytiť do tejto pasce ale práve naopak skúste byť tak efektívny a produktívny ako zámočník v príklade. Práca predsa nie je cieľom. Cieľom je výsledok, ktorý chcete dosiahnuť.

Ako pracovať efektívnejšie, nie tvrdšie?

Pracujte múdrejšie

Ako teda správne odlíšiť zaneprázdnenosť od produktivity a maximalizovať čas, ktorý máme? Sú rôzne spôsoby ako byť produktívny a preto je najlepšie ak si nájdete to čo vyhovuje vám. Niekto si počas prestávky rád zdriemne, iný sa potom cíti ešte viac unavený.

Základné princípy, ktoré sú dobré pre každého, sú určite pravidelné prestávky, spísanie si úloh do to-do listu, vyčlenenie času na konkrétnu úlohu. Pri určovaní úloh je vždy dobré zamyslieť sa nad tým, ktorá je skutočne dôležitá a aký veľký dopad bude mať ak ju napr. neurobíte.

Keď začnete tou najťažšou úlohou, nebudete míňať energiu na nepodstatné drobnosti, ktoré zvládnete spraviť aj potom. Further.net preto vymyslelo túto jednoduchú trojkrokovú metódu na zlepšienie produktivity:

  1. Identifikácia - zoraďte si úlohy podľa dôležitosti a tak postupujte celým to-do listom
  2. Šprint - vyčlente si čas v kalendári. Vždy priraďte tento časový úsek len jednej úlohe a plne sa na ňu sústreďte.
  3. Prestávka - po dokončení úlohy si vždy dajte prestávku, choďte sa prejsť alebo si na 5 minút ľahnite.

V prípade ak sa venujte jednej veľkej úlohe, ktorá trvá niekoľkoho hodín, dní či mesiacov, rozdeľte si ju na menšie úlohy. Tie potom postupne každý deň plňte. Bude to teda skôr maratón ako šprint. Skúste využívať automatizáciu, vždy keď sa dá alebo použite niečo čo ste už raz vytvorili, aby ste nemuseli ísť vždy od začiatku.

Ako pracovať efektívnejšie, nie tvrdšie?

Zastavte sa a sledujte

Je možné, že ak ste v určitom kritickom bode vašej kariéry, budete si musieť premyslieť celú vašu pracovnú morálku a spôsob akým pracujete. Ak máte mnoho zlých pracovných návykov, riešením môže byť, začať od začiatku. Zastavte sa a sledujte svoje návyky. Identifikujte čo vás zvyčajne vyruší a prečo to tak je. Potom tieto prerušenia eliminujte, ako sa len dá a prejdite si spôsob akým plánujete.

Elizabeth Grace Saunders odporúča začať tým, že sa spýtate na základe čoho ukončujete svoju prácu. Ak končíte s prácou až keď ste unavený alebo keď skončí kolega, fungujete podľa zlých signálov. Keď sa spoliehate na to kedy končí váš kolega, dávate mu moc nad vlastným časom. Čo ak práve tento kolega pracuje neefektívne a vy sa tomu prispôsobujete?

Často používaná technika na odsledovanie časových únikov, je zapisovať si presne do detailu, čo robíte celý deň. Pokračujte takto celý týždeň alebo mesiac aby ste mali presnejší obraz o vašich aktivitách. Po odsledovaní môžete niektoré zbytočné aktivity eliminovať a nahradiť ich novými - efektívnejšími.

Inšpirácia na článok z Gusto.com

Autor článku

Lucia Adamcová

Lucia Adamcová

V Seduco sa venujem najmä našim klientom a obsahu. Zbožňujem blogovanie a preto ma nájdete aj na mojom blogu LuciasBlog.sk.

Podobné články

9 tipov ako zvýšiť svoju produktivitu pri práci z domu

Čítať viac

10 znamení, že váš WordPress web bol napadnutý hackermi

Čítať viac

Čo je content marketing a ako s ním začať?

Čítať viac

Aký bol WordCamp 2018? Mini Report

Čítať viac

Rýchlosť webu je od júla 2018 ešte dôležitejšia

Čítať viac

Prečo sa klientom z Bratislavy oplatí spolupráca s nami?

Čítať viac