Koľko stojí vytvorenie loga?
Toto je otázka, na ktorú v Česku a na Slovensku pozná len málokto odpoveď. Zistil som to po niekoľkých rozhovoroch s klientmi a študovaním článkov a fór na internete. Poďme sa pozrieť teda, ako by mala cena za logo vyzerať.
Zoznam odkazov na články a fóra, kde sa tieto ceny riešia nájdete na konci článku. Chcem upozorniť, že cena za realizáciu loga sa nedá úplne jednoznačne povedať, záleží to od množstva faktorov.
Prečo je cena za návrh loga podceňovaná
Veľa firiem nechápe podstatu loga a celkovo brandingu. Nevedia, čo im to môže priniesť a naopak, čomu sa tým vyvarujú. Nikto z nás by neplatil za niečo, čo nepotrebuje, a ešte ku tomu nejakú vyššiu čiastku.
Ďalší dôvod je, že u nás na Slovensku, ale aj v Čechách tvorí objem peňazí investovaných do služieb oveľa menšie čiastky, ako napr. v západných krajinách Európy. Tu sa kupujú hlavne tovary. Vo väčších mestách, ako je Praha alebo Bratislava je tento objem peňazí investovaný do služieb výrazne vyšší.
Čo všetko vplýva na cenu loga
Najprv je treba pochopiť, čo všetko musel grafik investovať, aby dokázal tvoriť kvalitné logá, ktoré budú firme slúžiť dlhé roky. Poďme po poriadku. Grafik musel stráviť desiatky hodín učením sa, ako sa logá navrhujú. Toto štúdium je relatívne drahé. Okrem učenia musel investovať množstvo hodín do tréningu (navrhovanie loga sa nedá naučiť iba z kníh).
Ďalej musel tento grafik investovať peniaze. Koluje taký mýtus, že grafik nemá žiadne náklady alebo len minimálne. Opak je ale pravdou. Najprv musel kúpiť software (Photoshop, Illustrator, InDesign), prípadne si platí rôzne aplikácie (mesačné platby – InVision, Superfaktúra, Basecamp), kvalitné fonty (písma), prípadne ďalšie pluginy, ktoré mu pomáhajú v práci. Grafici väčšinou používajú drahšie PC, externý monitor, tablet na kreslenie, … Ďalej sú to odvody do sociálnej a zdravotnej poisťovne (min. 200€ mesiac) a daň s príjmu (19% alebo 25%). No a nájom za priestor, kde pracuje.
Na cenu vplýva taktiež, kto na logu pracuje, akú má tento grafik prestíž. Grafik, ktorý sa profesionálne venuje návrhu logotypov, bude automaticky požadovať väčšiu sumu za realizáciu. Na druhú stranu sa to firme oplatí, pretože takéto logo sa dá používať dlhé roky. Vyhnete sa tým redesignu loga po pár rokoch a s tým spojenou prácou, vymeniť staré logo za nové všade, kde sa staré logo vyskytovalo (sociálne siete, tričká, tlačoviny, web stránka, …).
Čo všetko obnáša vytvorenie loga
Príprava loga je proces, ktorý obsahuje viacero krokov. Najprv potrebuje grafik podklady, aby mohol začať pracovať. Podklady si pripraví na základe komunikácie s klientom, pre ktorého sa logo pripravuje. Keď sú všetky podklady pripravené, nasleduje prieskum trhu a konkurencie klienta. Po dôkladnom prieskume grafik vie, čomu by sa mal vyvarovať, aby sa nové logo nestratilo v záplave logotypov konkurencie.
Potom grafik začne pracovať. Najprv si robí brainstorming, aby našiel nejakú ideu, ktorá sa bude ďalej rozvíjať. Pripraví niekoľko prvotných návrhov (trvá niekoľko hodín), alebo skíc. Tieto komunikuje s klientom. Na základe odozvy od klienta ďalej dopracúva logo. V tom lepšom prípade sa to klientovi zapáči a zákazka sa môže dorábať, v tom horšom sa logo zas upravuje podľa odozvy klienta. Tento proces niekedy trvá dosť dlho (záleží na klientovi, ale aj na grafikovi).
Keď už je koncept loga pripravený, grafik vytvorí ešte rôzne varianty (čierno-biela, farebná, symbol, …). No a na záver pripraví logomanuál. Vytvorenie logomanuálu je práca na niekoľko hodín. Tento manuál slúži na to, aby akýkoľvek ďalší grafik, ktorý bude pripravovať marketingové materiály (web, vizitky, letáky, …), vedel ako logo používať. Takto sa vyhnete zbytočným chybám.
Koľko teda stojí to logo?
Povedať presnú cenu za návrh loga je vcelku ťažké. Každý sa na to pozerá trochu ináč. Naša skúsenosť je, že kvalitný grafik si nezvykne brať menej ako 300€. Je to samozrejme otázka jednotlivcov. Nevylučujem, že niekto pripraví kvalitné logo aj za 100€. U nás si môžete momentálne nechať vytvoriť logo za 349€ (3 návrhy loga v cene). V prípade, že ste rozhodnutý, že takéto čiastky nechcete do loga investovať, skúste využiť šablóny logotypov – Viac v článku tu.
[cta_logo]
Zhrnutie
Po prečítaní tohto článku môžeme vidieť, že pripraviť logo je vcelku náročný proces. Aj časovo, aj čo sa týka nárokov na grafika. Je pochopiteľné, že veľa ľudí nevie, čo všetko stojí za prípravou loga. Práve preto vznikol tento článok. Ak máte ku tejto téme nejaké svoje postrehy, napíšte ich do komentárov.
Odkazy na články a fóra, ktoré rozoberajú túto problematiku: